Hvordan lykkes som bedrift på nett
For å lykkes som bedrift på nett er det noen ting som er viktig å ha på plass:
For å lykkes som bedrift på nett er det mange ting du bør gjøre, her er noen ting du bør ha og gjøre
- En eller flere gode landingssider
- Bedriftsblogg
- Aktivitet på sosiale mediekanaler
- En rask og brukervennlig nettside
- SEO optimalisering
- Bruk gjennomtenkte hashtagger
- Følg med på konkurrentene dine
Alle disse punktene til sammen, gjort på riktig måte peker
i samme retning – og får deg synlig på nett,
flere varme leads og flere kunder.
Raske, fine og brukervennlige nettsider
Du har få sekunder på å overbevise de som er inne på siden din. Pass på at de som kommer får en god opplevelse og får lyst til å handle av deg. Tar det for lang tid å laste ned siden så scroller folk videre.
En god landingsside gir flere leads og fører til mer salg.
Definer målet for siden-
Ønsker du mer salg, at kunden tar kontakt med deg, eller at de melder seg på nyhetsbrev? Velg riktig call to action knapp og plasser den på riktig sted.
Fokuser på ett budskap
Landingssiden skal ha et mål og ett budskap og skal gjøre det lett for kunden å se hva de får og vite hva som skjer hvis de trykker på call to action- knappen. Ha tydelig mål med det du vil formidle og gjør det enkelt.
SEO-optimaliser landingssiden slik at Google (og andre søkemotorer) finner deg.
Velg bilder og tekst som hører hjemme. Fortell hvorfor man skal velge ditt produkt fremfor andres, og sørg for at alle elementene på landingssiden henger sammen og bygger opp under budskapet ditt.
Bruk tid på overskriften
Overskriften er veldig viktig! Den skal fortelle hva man får på siden, skape en følelse (nysgjerrighet, svar på et spørsmål osv.) og være kort- maks 10-15 ord, husk at her er SEO også viktig.
Dette kan gjøres ved å holde bloggen relevant, interessant og oppdatert med trendene i bransjen. Dette vil hjelpe deg med å holde leserne engasjert og lære dem mer om dine produkter og tjenester.
Lag en visuelt selgende side
Tenk nøye gjennom hvordan bildene kan hjelpe deg å forklare produktet eller tjenesten du ønsker at folk skal kjøpe.
Velg riktige kanaler for publikummet ditt og vær aktiv på de kanalene du velger. Avhengig av kanal er alt fra en gang om dagen til minst tre ganger i uken ideelt for både algoritmer og følgere.
Bruk LinkedIn. Knytt kontakt og styrk faglige relasjoner. LinkedIn er ikke en direkte salgskanal, men kan brukes til merkevarebygging hvis du gjør det på riktig måte. Hvis du velger å bruke denne kanalen må du være aktiv- kommentere på andres innlegg, poste egne innlegg som har nytteverdi for andre, og være engasjert med ikke-selgende-innhold. Poster du interessante innlegg på LinkedIn så bygger du tillit og skaper engasjement til deg- deretter vil målgruppen din legge merke til deg, finne ut hvor du jobber, og ønske å kjøpe av deg.
Samarbeid med alle ansatte og få de aktive på LinkedIn for å mangedoble synligheten.
Bruk samme hashtagger på tvers av flater. Velg 4-5 hashtagger du bruker jevnlig, og over alt. Dette knyttes sammen og øker synligheten.
Ved å linke til relevante (og gode) eksterne nettsider øker du sjansen for å bli sett. Tilby også relevante nettsider å linke til nettsiden din. Dere kan hjelpe hverandre.
Finn ut hvem dine konkurrenter er, hva gjør de som er bra, og ikke så bra? Følg de, lær av de- og bli bedre enn de!
Det er mange ting man skulle, burde, kunne, ville, måtte… gjøre – og det er mange grunner til at det ikke blir gjort.
Blir det litt overveldende er Bedriftsvekst her for å hjelpe deg- når ressursene mangler.