Digital markedsføring

Digital strategi

Skal du lykkes med digital markedsføring må du ha 3 ting:

En god digital strategi, et funksjonelt nettsted og en kommunikasjonsplan som gir synlighet for din målgruppe i riktige kanaler.

Ved å ha en god rådgiver og jobbe strategisk vil bedriften oppnå sine mål. En hjemmeside som gir kunden den informasjonen de trenger for å utføre en handling og som er optimal for søkemotorene sammen med tilstedeværelse på sosiale medier mener vi er en god oppskrift på å nå din foretrukne kundegruppe.   

Det strategiske valg

God digital strategi er viktig å ha på plass. Her er er noen spørsmål som bør stilles, og bokser som bør sjekkes ut:

  • Kartlegg dagens situasjon fordi da får du en oversikt over tilstanden slik den er i dag
  • Knytt strategien til bedriftens forretningsmål
  • Velg kanaler som skal brukes for å treffe ønsket publikum og noter hvilke aktiviteter som er viktige 
  • Sett KPIèr for bedriften
  • Beskriv rollen til nettstedet ditt i forhold til bedriftens overordnede forretningsmål
  • Tenk på kundereisen og før kunden dit du ønsker
  • Finn konkrete og målbare hendelser som avgjør om du lykkes
  • Er det en sammenheng mellom målgruppe, budskap og innhold?
  • Bygg autoritet på nett ved å velge både salgsutløsende aktiviteter og andre aktiviteter
  • Hvordan og når skal du benytte SEO, annonsering, sosiale medier, e-postmarkedsføring osv.

Hvorfor trenger du en nettside og hva koster en nettside?

Digital tilstedeværelse starter med en nettside. Dette er blant annet fordi ifølge SSB bruker nordmenn gjennomsnittlig 17,5 timer på nett, 3 av 4 nordmenn handler på nett og vi bruker gjennomsnittlig 5 timer om dagen på mobilen. Dessuten  Hva en nettside koster vil avhenge blant annet av hvor mange brukere den er tiltenkt til, betalingsløsninger, hvor mye innhold den skal ha og antall sider. 

Ved å vedlikeholde og optimalisere nettsiden din med god tekst og oppdatert innhold vil du bli belønnet av søkemotorene og bli synlig på nett. 

Kanaler

Alder: 25-65

Over 3,5 Nordmenn har en Facebook-konto i 2022 og 69% av disse sjekker Facebook daglig. Kjønnmessig brukes Facebook ganske jevnt: 52% kvinner og 48% menn. 9 av 10 brukere i 30-årene har en profil. Denne kanalen kan derfor brukes til å nå mange potensielle kunder og bygge merkevare og oppmerksomhet rundt produkter og tjenester.

 Facebook sin algoritme er designet for å vise frem venner og familie og debatt-skapende poster. Derfor bør du lage enkle konkurranser, korte morsomme/interresante og familievennlige videoer som gjør at brukeren ønsker å følge deg og engasjere seg i innlegget ditt. 

Med Facebook kan du ganske enkelt drive trafikk inn til nettsiden din, men husk å gjøre dette på en måte som underholder, gir verdi og skaper debatt siden bedrifter og reklame nedprioriteres på denne kanalen dersom du ikke kjøper annonse-plass.

Annonsering på Facebook kan være en god investering og trenger ikke å koste mer enn en krone per klikk hvis annonsen er populær. Er annonsen derimot upopulær så kan det koste hundre ganger så mye. Den tiden du legger i annonsen kan du få igjen av sparte utgifter på annonsen, så igjen gjelder det å lage bra innhold. 

LinkedIn er ikke en direkte salgskanal og skal ikke brukes til direkte salg, men er en utmerket kanal for å bygge merkevare hvis det er gjort på rett måte. Stadig flere bedrifter forstår dette, men det er fortsatt gode muligheter for å bli synlig på LinkedIn.

Tips: 

1. Post noe av verdi med høy kvalitet som er engasjerende for leseren

2. Engasjer de ansatte i bedriften til å være ambassadører for bedriften

3. Lær, og hold deg oppdatert, på hvordan logaritmen til LinkedIn “tenker”

4. Prøv og feil! Test ut hva som fungerer og kjør i vei, men husk at hva som fungerer i dag kan endres i morgen.

5. Bruk hashtags, emojis og tagging, men gjør det med omhu!

6. Bruk LinkedIn Insight Tag.

7. Sist, men ikke minst: ha tålmodighet. Å bygge merkevaren vil ta tid. 

Fordi dette er en fin kanal å bruke til merkevarebygging og effektiv målstyring kan man også spisse budskapet mot rett målgruppe på en effektiv mote. Kanalen er også bra for SEO og rekruttering. 

Alder: 18-39
Kjønn: 55% kvinner, 45% menn

Daglig bruk av Instagram er høyest blant kvinner mellom 18-29 år (72%), etterfulgt av kvinner mellom 30-39 år (62%). Denne kanalen brukes av mange fordi man lett kan kommunisere ved hjelp av bilder og videoer. 

Fordi mennesker er visuelle og forskning har vist at 90% av påvirkningskraften er non-verbal kan Instagram være kanalen for å nå igjennom til kunder rent emosjonelt. Vær kreativ og test utforsk mulighetene, men ha i minne hvilket buskap bildene-og videoene dine gir og hvordan du ønsker at bedriften skal fremstå. 

Tips: ved bruk av gode #hashtags til bildene og videoene og nå ut til mange nye følgere. Tenk da på hva du selv ville ha søkt på, hva folk er opptatt av, hvilke ord ønsker bedriften å forbindes med og hvordan du beskriver bedriften og bildene eller videoene dine. 

Hos de unge er TikTok populært, og har omtrent 1 200 000 brukere over 18 år, og ca 15% bruker TikTok daglig. 65% av brukerne er barn mellom 9 og 18 år, og 30% er mellom 19 og 24. 

Er målgruppen din her kan det være en fin kanal å bruke til organisk innhold og bygge din egen merkevare. Det er en smal målgruppe så pass på at den er riktig for innholdet og produktet ditt. 

Rundt 2,7 millioner i Norge bruker Snapchat og de fleste er mellom 18 og 29 år. Snapchat brukes til å legge ut korte, engasjerende videoer med mål om at brukeren ringer eller besøker nettsiden din, og kan være en god måte å drive merkevarebygging hvis dette er målgruppen din.

I Norge er det ca  1,8 millioner registrerte brukere på YouTube og 3,2 millioner bruker tjenesten hver dag. Så her er potensialet stort og du bør inkludere denne kanalen i din markedsstrategi fordi video er det mediet som vokser hurtigst på nett i dag. Kanalen kan brukes til videohosting, reklamefilmer og annonsering blant annet for å nå unge målgrupper. 


Kontakt oss

Nesbruveien 75,

1394 Nesbru

922 84 257

info@bedriftsvekst.no